Lejer

Læs mere om, hvad det vil sige at bo til leje ved at dykke ned i emnerne på undersiderne.

Korte svar på ofte stillede spørgsmål

Herunder finder du de korte svar - husk, du er altid velkommen til at kontakte os.

  • Indflytning – hvornår får jeg nøgler?

    Du bliver indkaldt via mail til indflytningssyn, som typisk er den dag, hvor du overtager din bolig og kan flytte ind.

    Til indflytningssynet får du udleveret nøglerne og du gennemgår lejligheden sammen med viceværten.

    Læs mere om indflytning.

  • Jeg har ikke fået min opkrævning

    Hvis din betaling er tilmeldt Betalingsservice, modtager du ikke indbetalingskort, og derfor skal du først kontakte din bank.

    Hvis banken ikke kan se årsagen til, at du ikke er blevet opkrævet leje, kan du kontakte dit administrationsteam, som kan undersøge, om vi har fremsendt de nødvendige oplysninger.

    Find kontaktoplysninger på din administrator.

  • Jeg har brug for en kopi af indbetalingskort

    Er du ikke tilmeldt Betalingsservice, kan du bestille en kopi af dit indbetalingskort hos dit administrationsteam.

    Vær opmærksom på, at du skal betale et gebyr for at få en kopi af indbetalingskort. Du kan finde det aktuelle gebyr i denne oversigt.

  • Hvem har ansvaret for indvendig vedligeholdelse?

    Både lejer og udlejer har pligt til at passe på ejendom og lejlighed.

    I din lejekontrakt kan du se, om det er dig eller udlejer, der har ansvaret for den indvendige vedligeholdelse. Det er også i kontrakten du kan se, om du har almindelig eller udvidet vedligeholdelsespligt – og om der er tilknyttet en indvendig vedligeholdelseskonto til din bolig, som du betaler et beløb til hver måned som en del af din leje.

    Læs om vedligeholdelsespligt og vedligeholdelseskonto

  • Saldo på min indvendige vedligeholdelseskonto

    Er der tilknyttet en indvendig vedligeholdelseskonto til din lejlighed, skal du kontakte din administrator for at få oplyst den aktuelle saldo.

    Det fremgår af din lejekontrakt, om der er tilknyttet en indvendig vedligeholdelseskonto til din lejlighed.
    Find kontaktoplysninger på din administrator.

    Læs mere om vedligeholdelse og vedligeholdelseskonto.

Fraflytning

  • Opsigelse - hvordan opsiger jeg min bolig?

    Brug vores formular digitalt eller på print for at opsige dit lejemål.

  • Flytteafregning – hvornår får jeg min afregning?

    Hvis håndværkere skal udføre opgaver i lejligheden, når du er flyttet, skal de indsende regningerne, før flytteafregningen kan gøres færdig. Så vil du typisk få afregningen ca. 8-10 uger efter den dato, hvor du ikke længere hæfter for at betale leje.

    Skal der ikke udføres opgaver i lejligheden, vil du typisk få flytteafregningen ca. 2-3 uger fra den dato, hvor du ikke længere hæfter for at betale leje.

    Flytter du i opsigelsesperioden

    Der er typisk tre måneders opsigelsesvarsel på dit lejemål, og det betyder, at du hæfter for lejen i denne periode. Det gælder også, hvis du flytter fra lejligheden inden for perioden.

    Giver du os besked om, at du flytter før perioden er afsluttet, vil vi forsøge at genudleje lejligheden inden dit opsigelsesvarsel udløber. Kan lejligheden ikke genudlejes i perioden, skal du lægge tiden oveni behandlingstiden for flytteafregningen, da den først kan beregnes efter den dag, hvor du ikke længere hæfter for at betale leje.

    Læs mere om at flytte ud.

  • Varmeregnskab – hvornår kommer opgørelsen?

    I din lejekontrakt kan du se, hvornår på året varmeregnskabet afsluttes i dit lejemål. Du vil modtage en opgørelse af dit varmeforbrug senest 4 måneder efter varmeregnskabets afslutning.

    I løbet af de maks. 4 måneder efter varmeregnskabet er afsluttet, sendes data fra forsyningsselskabet til firmaet, der laver forbrugsregnskabet, fx Ista og Brunata. Herefter sendes det til DEAS, og vi færdiggør opgørelsen af varmeforbruget for dit lejemål.

    Flytter du kort tid efter, at varmeregnskabet er afsluttet, kan der derfor gå op til et år fra din fraflytning, før opgørelsen kan laves.

    Læs mere om varme, vand og el og om at flytte ud

Fejl og mangler

  • Hvordan melder jeg om fejl og mangler i min lejlighed?

    Skader, der udgør en sikkerhedsrisiko, som fx et sprængt eller utæt vandrør, beder vi dig anmelde straks på tlf. 70 30 20 20. Uden for åbningstid bliver du viderestillet til vores akutte døgnservice.

    Opstår der fejl eller mangler, mens du bor i lejligheden, står det i din lejekontrakt, om du selv skal udbedre dem. Skal du ikke selv udbedre dem, kan du melde dem til os på tlf. 70 30 20 20 på hverdage kl. 7.00-19.00 eller på mail til fs@deas.dk. Du kan også downloade vores app DEAS 24syv, hvor du kan give os besked, lige når det passer dig.

    Læs om og download DEAS 24syv

    Ved indflytning

    Finder du fejl og mangler i lejligheden ved indflytningssynet, vil de enten blive udbedret kort efter eller blive noteret i indflytningsrapporten, så du ikke hæfter for udbedring af fejlene/manglerne, når du flytter fra lejligheden igen.

    Opdager du fejl eller mangler i lejligheden inden for 14 dage efter din indflytning, skal du anmelde dem med det samme – du får besked om hvordan, i forbindelse med din indflytning.

  • Der er fejl og mangler i nybyggeriet, jeg er flyttet ind i

    Hvis du er flyttet ind i en nybygget ejendom, vil du typisk skulle registrere fejl og mangler i et system, der hedder c-web. Systemet sender besked direkte til entreprenøren, som kan udbedre fejlene.

    Hvis du oplever, at fejlene ikke udbedres inden for en rimelig tid, kan du kontakte os i DEAS på tlf. 70 30 20 20 på hverdage kl. 7.00-19.00 eller på fs@deas.dk. Du kan også bruge vores app DEAS 24syv, hvor du kan give os besked, lige når det passer dig.

    Læs om og download DEAS 24syv

  • Hvem giver jeg besked om mangler i ejendommen?

    Skader, der udgør en sikkerhedsrisiko, som fx et sprængt eller utæt vandrør, beder vi dig anmelde straks på tlf. 70 30 20 20. Uden for åbningstid bliver du viderestillet til vores akutte døgnservice.

    Du kan give besked om andre fejl og mangler i ejendommen til os på tlf. 70 30 20 20 på hverdage kl. 7.00-19.00 eller via vores app DEAS 24syv, hvor du kan give os besked, lige når det passer dig.

    Læs om og download DEAS 24syv

Uden for din bolig

  • Leje af fælleshuse, fælleslokaler og gæstelejligheder

    Hvis du har mulighed for at leje fælleslokaler, står det i din lejekontrakt, i ejendommens husorden eller i det informationsmateriale, du har modtaget ved din indflytning.

    Ønsker du at leje eller låne de fælles lokaler i ejendommen, kan du kontakte os på fs@deas.dk og spørge om dato, pris osv.

  • Parkering og P-tilladelser ved ejendommen

    Er der mulighed for at leje p-pladser tilknyttet ejendommen, hvor du bor, får du besked om det, når du flytter ind.
    Ønsker du at leje en p-plads, skal du blot kontakte din administrator.

    Find kontaktoplysninger til din administrator

E-service

Find og underskriv vores blanketter og formularer digitalt.

Gå til E-service

Send os besked og opgaver døgnet rundt med DEAS 24syv.

Hent app

Ti myter om at bo til leje

Læs EjendomDanmarks folder.

Læs myterne