Fra idé til virkelighed

Sådan fik foreningen Søbækgaard ladestandere til elbilerne

ladeløsninger til foreninger claus bestyrelsesmedlem ef søbækgaard espergærde 250924 DEAS 90652

Da Claus Christensen i 2021 flyttede ind i ejerforeningen Søbækgaard/Espergærde og trådte ind i bestyrelsen, stod der en særlig opgave klar til ham: Foreningen ville gerne have etableret ladestandere til elbilerne, da både behovet og interessen var stigende blandt ejerforeningens medlemmer i de 45 ejerboliger.

Da jeg flyttede ind og hørte om planerne tænkte jeg: Det er en ejerforening, der tænker på fremtiden. Jeg er selv elbilsejer, og det er et ekstra plus for mig at kunne oplade elbilen hjemme på foreningens fællesparkering, siger Claus.

Bestyrelsen var allerede godt i gang med at undersøge mulighederne men manglede at finde den helt rigtige samarbejdspartner for at få den bedste løsning, få økonomien i projektet helt på plads og ikke mindst stemme forslaget igennem på generalforsamlingen.

Kom godt i gang med en ladeløsning

Der er nemlig mange ting at overveje, når man som ejer- eller andelsboligforening vil have en fælles ladeløsning.

”Vi var startet med at gå meget grundigt til værks og undersøgte alt fra apps til at håndtere et bookingsystem for beboerne, snakke med en ejendomsmægler om potentiel værdiforøgelse og sparring med en anden forening om deres erfaringer med at få etableret en ladeløsning. Men vi var ligesom kørt lidt fast i processen i forhold til at kunne tage den rigtige beslutning,” fortæller Claus.

Netop dén udfordring møder DEAS ofte hos de foreninger, vi administrerer: At bestyrelsen gør sig mange gode tanker og overvejelser, men har svært ved at komme helt i mål med projektet.

Derfor anbefaler DEAS, at bestyrelsen tager fat i administrator for indledende sparring og rådgivning – og derefter at foreningen får en specialist i netop ladeløsninger ombord på projektet.

ladeløsninger til foreninger claus portræt 250924 DEAS 90775
Claus Christensen, der er bestyrelsesmedlem i EF Søbækgaard/Espergærde, skiftede selv til elbil for et par år siden. Han oplever, at flere i foreningen gerne vil have en elbil, men at det er væsentligt for dem at kunne lade hjemme. Foto: Nikolaj Linares

Start med at afdække behov og interesse

EF Søbækgaard/Espergærde valgte derfor at række ud til Clever, som er Danmarks største udbyder af ladeløsninger, for at få konkret vejledning om mulighederne i netop deres forening.

Claus kom i kontakt med Johnny Klint fra Clever, som er ekspert i ladeløsninger til foreninger og blev anbefalet at lave en kort spørgeskemaundersøgelse til foreningens beboere. Det er nemlig et vigtigt redskab til at få viden om foreningens behov og interesse, som gør det lettere at vælge den rigtige løsning og forberede et godt beslutningsoplæg til generalforsamlingen.

Undersøgelsen viste, at en tredjedel overvejede at købe en elbil inden for de næste tre år, hvis ladestandere blev tilgængelige i ejerforeningen.

Mit bedste råd til andre foreninger er, at det er vigtigt at få alle involveret fra starten og sikre, at alle føler sig hørt, siger Claus.

Det gode forarbejde betød nemlig, at da bestyrelsen fremlagde forslaget om en fælles ladeløsning på generalforsamlingen, blev det vedtaget enstemmigt.

Ingen administration og minimal vedligeholdelse

En klar anbefaling til andre ejer- og andelsboligforeninger, der overvejer en ladeløsning, er at sikre at løsningen administrativt er nem at håndtere. Det vil sige, at hverken administrator eller bestyrelse skal bruge tid på afregning til brugerne, efter løsningen er etableret.

Det kræver en model, hvor kun de beboere, der bruger ladestanderne, betaler direkte for deres forbrug. "Det var et krav til den leverandør, vi valgte, at vi som forening ikke skulle stå for hverken afregning eller drift at ladestanderne,” forklarer Claus.

Valget faldt på Clever, der er specialister i netop ladeløsninger til foreninger og håndterer hele ladeløsningen fra start til slut, hvilket betyder, at foreningen sparer både tid og penge.

"Det var vigtigt for os, at løsningen var tilpasset til vores behov, samtidig med at vi som bestyrelse skulle stå for så få praktiske ting som muligt både før og efter etableringen," siger Claus.

Tre gode råd fra DEAS om etablering af ladeløsninger

Måske starter ønsket om at få ladestandere i foreningen hos bestyrel­sen – måske er det en eller flere beboere, der stiller forslag om det forud for generalforsamlingen. Uanset hvad, står DEAS som jeres administrator klar til at hjælpe bestyrelsen godt videre i processen med etablering af en ladeløs­ning.

Beslutningen om at etablere ladestandere i foreningen skal vedtages på generalforsamlingen. I kan bruge jeres administrator til at kvalitetssikre jeres beslutningsoplæg, når forslaget skal behandles.

Det er væsentligt at finde en udbyder af ladestandere, der også gør den løbende administration af løsningen så let som muligt.

ladeløsninger til foreninger claus oplader elbil 250924 DEAS 90701
Foreningen var fælles om at betale etableringsomkostningerne og beboerne afregner nu forbruget individuelt hos Clever. Det var vigtigt, at hverken bestyrelsen eller administrator skulle bruge tid på administration af ladeløsningen. Foto: Nikolaj Linares

Plads til alle

Ladeløsningen betyder, at EF Søbækgaard/Espergærde i dag kan imødekomme både elbilsejere og ejere af benzin- og dieselbiler.

Foreningen har valgt en fleksibel tilgang, hvor to af ladepladserne også fortsat kan bruges som p-pladser til benzin- og dieselbilerne. Det er gjort for at sikre, at ingen føler sig ekskluderet, og at man fortsat udnytter p-pladserne mest optimalt.

Det er vigtigt for os at sende et signal om, at vi som forening imødekommer alle beboere, uanset hvilken bil de kører, siger Claus.

Dette har også bidraget til en positiv stemning omkring projektet, og bestyrelsen har sørget for tydelig skiltning og interne regler, der sikrer god ladeadfærd.

For at undgå udefrakommende trafik til laderne har foreningen valgt, at ladepladserne ikke vises offentligt på Clevers digitale kort over ladestandere. Det sikrer, at pladserne forbliver tilgængelige for foreningens beboere og deres gæster.

Tre gode råd fra EF Søbækgaard/Espergærde om etablering af en ladeløsning

Det er vigtigt at få hele foreningen med fra starten. Lav en spørgeskemaundersøgelse og bliv klogere på behov og forventninger. Så kan I lettere komme i mål med den rigtige løsning til netop jeres forening.

Gå i gang senest seks måneder før jeres generalforsamling. Så har I tid nok til at få et godt oplæg fra en leverandør inklusive en økonomisk ramme, I kan præsentere og få stemt igennem.

Lav jeres egen research for at blive klogere på mulighederne, tal eventuelt med andre foreninger for at høre om deres erfaringer og søg sparring hos din administrator.

ladeløsninger til foreninger skilt regler for beboere 250924 DEAS 90712
Et skilt ved foreningens ladestandere viser tydeligt, hvem der kan bruge og ladestanderne fra Clever. I tillæg til skiltene har bestyrelsen udarbejdet et sæt interne regler, der nærmere beskriver den gode adfærd ved ladestanderne. Foto: Nikolaj Linares

Et godt samarbejde trods udfordringer

Som med alle byggeprojekter dukkede der naturligvis også uforudsete udfordringer op undervejs. Kort inden gravearbejdet til ladeløsningen skulle begynde, viste det sig, at elselskabet ikke kunne anvise tilstrækkelig strøm til den oprindelige placering af ladestanderne, hvilket krævede en ændring i planerne.

”Her viste Clever sig som en fleksibel samarbejdspartner, der hurtigt fandt alternative løsninger sammen med os til placeringen af ladeboksene,” siger Claus.

Johnny Klint fremhæver også foreningens evne til hurtigt at omstille sig og tage ansvar i de situationer, hvor praktiske udfordringer opstod.

"Bestyrelsen viste et stort engagement og lyst til at samarbejde, som gjorde hele forskellen, " siger Johnny.

Tre gode råd fra Clever om etablering af ladeløsninger i foreninger

Start med at lave en simpel brugerundersøgelse, der giver indsigt om behov og kan danne grundlag for det videre forløb. Spørg f.eks. beboerne: ”Kunne du tænke dig at få en elbil inden for de næste 3 år? (ja/nej) og ”Har du en elbil?” (ja/nej).

Fremlæg projektet på overordnet plan og få godkendt en økonomisk ramme til en ladeløsning på jeres generalforsamling. Undlad at præsentere diverse ladeudbydere – det vil kun give anledning til unødvendige diskussioner. Når I har fået godkendt den økonomiske ramme, kan I som bestyrelse efterfølgende beslutte jer for, hvilken ladeoperatør, der er den bedste for jeres forening.

Overvej om andre end foreningens beboere skal kunne bruge ladeløsningen. Foreningens ladestandere er jeres egne og I bestemmer selv, f.eks. via skiltning, hvem der skal have adgang til laderne. Alle med et Clever abonnement, en ladebrik eller Clevers app i lommen kan benytte ladestanderne, men de behøver ikke være synlige på Clevers offentlige ladekort.

Et grønt skridt mod fremtiden

Selvom ladeløsningen hos EF Søbækgaard/Espergærde først og fremmest handler om bekvemmelighed og fremtidssikring, kan foreningen også se værdien i at gå forrest i den grønne omstilling.

"Det har ikke været den primære drivkraft, men det er et positivt skridt i den rigtige retning," fortæller Claus, der allerede kan mærke en stigende interesse for elbiler blandt beboerne. Flere naboer har spurgt ham til råds om hans egen erfaring som elbilsejer med rækkevidde og opladning, og flere planlægger at skifte til elbil i de kommende år.

Johnny Klint fra Clever understreger, at ladeløsningen ikke blot giver en kortsigtet gevinst:

"Foreninger som EF Søbækgaard/Espergærde er med til at drive udviklingen fremad. De viser, at det er muligt at implementere ladeløsninger på en måde, der er tilpasset den enkelte forenings behov," siger han.

Icon
Clever-ladeloesning-boligforening-w

Ladeløsninger til foreninger

Få nem adgang til opladning af elbiler

Med en fælles ladeløsning til jeres ejer-, andels- eller grundejerforening får alle beboere adgang til ladestandere derhjemme. Vi hjælper jer gennem hele processen med en skræddersyet løsning.

DEAS logo