Erhvervslejer

Lejer i shoppingcenter

deas-erhvervslejemaal-w
Alt information om at være butikslejer

På denne har vi samlet alt information og viden, du skal bruge om det at være lejer i et shoppingcenter. Siden er delt op efter 3 overordnede emner, som gør det nemt for dig, hurtigt og præcist at finde den information, du leder efter. Emnerne tæller: Indflytning, du er lejer i et shoppingcenter samt udflytning.

Alt du skal vide om din indflytning

Tillykke med dit nye lejemål i et shoppingcenter! Vi håber, at du kommer til at stortrives her. Vi vil i hvert fald gøre vores bedste for at sikre dette

Alt du skal vide om din indflytning

Inden du flytter ind, er dit lejemål blevet gennemgået for fejl og mangler af shoppingcentrets vicevært, driftsleder eller projektleder.

Det er også blevet kontrolleret, at eventuelle istandsættelsesarbejder og indretningsarbejder er afsluttet og udført i den stand og kvalitet, som er aftalt i lejekontrakten.

Når du skal til at flytte ind, skal du mødes med ejendommens vicevært i lejemålet. Her vil følgende typisk ske:

  • Du får udleveret nøgler/kort til lejemålet og eventuelt også til vareramper eller andre fællesområder for shoppingcentrets lejere

  • I aftaler ordlyd og udformning af navneskilt eller andre skilte til postkasse, informationsstander mv.

  • I aflæser elmålerstanden og aftaler, hvem der indberetter til forsyningsselskabet

  • I tjekker, at alle forbrugsmålere (varme, vand, el og andet) er blevet aflæst (viceværten har opgaven med at tilmelde ny lejer).

  • Du er selv ansvarlig for tilmelding til elforsyningen, hvis der er selvstændige elmålere i lejemålet.

  • I tjekker, at installationerne virker (haner i tekøkken/toilet, låse, rullegitre, vinduer og døre)

  • I gennemgår praktiske forhold i shoppingcentret.

  • Du får udleveret en indflytningsrapport.

deas-erhverv2-w
Når du er lejer i et shoppingcenter

Her i afsnittet kan du, der allerede er lejer i et shoppingcenter, finde alt den information, du behøver, det gælder leje, driftsproblemer og ombygning.

Når du er lejer i et shoppingcenter

Ved udgangen af måneden udsender Betalingsservice en opkrævning på næste måneds eller kvartals leje.

Selve betalingen af lejen m.m. følger lejelovens regler. Bliver lejen ikke betalt rettidigt, rykker vi i henhold til lejelovens regler, ligesom du vil blive opkrævet et påkravsgebyr.

Betalingsservice

Vi anbefaler, at alle vores lejere melder lejebetalingen til Betalingsservice, men det er ikke noget krav.

En del erhvervslejere vil eller kan kun betale leje m.m. ved betaling direkte til udlejers bankkonto. Det giver os en del administrativt, manuelt arbejde, og vi må desværre pålægge de erhvervslejere, der betaler på denne måde, et administrationsgebyr.

Hvis der opstår problemer i lejemålet, skal I kontakte centrets driftsleder eller vicevært. Du er også altid velkommen til at kontakte DEAS, hvis der er tale om større problemer, der ikke umiddelbart kan løses ude i shoppingcentret.

Måske sker det, at du får lyst til at lave en ombygning i din butik. Dette oplever vi hos DEAS ofte, og som regel sker ombygningerne, fordi butikkerne ønsker at præsentere sig bedst muligt, og ofte skal butikkerne følge et kædekoncept inden for indretning. Vi er glade for disse ombygninger, da de er med til at gøre centrene mere indbydende.

Godkendelse

Inden du påbegynder en ombygning, skal DEAS i langt de fleste centre og butiks-lejemål godkende ombygningen. Dette sker blandt andet for at sikre, at lejemålet også efter ombygningen fremstår optimalt, og at installationerne ikke påvirkes uhensigtsmæssigt.

Vi skal altid godkende ændringer på udvendige facader – enten ud mod vej eller ud mod en centergade.

Hvis du går med ombygningstanker, så tag fat i os, og send os gerne en tegning over dine planer, så vi kan hjælpe dig med de nødvendige tilladelser og godkendelser.

deasasset-medarbejdere-trepersonerpaagang-w
Skal du flytte?

Vi håber, du har været glad for dit lejemål hos DEAS, og vi er kede af, at du skal flytte derfra. På denne side har vi samlet et overblik over alt det, du skal vide i forbindelse med din fraflytning.

Ønsker du at flytte

Opsigelsen af lejemålet skal ske skriftligt, og vi skal have modtaget opsigelsen senest den 1. i pågældende måned. Og modtagelsen skal gerne indenfor almindelig kontortid, så opsigelsesvarslet kan beregnes fra og med samme dato. Det betyder ikke noget om du sender opsigelsen med post, mail eller noget helt tredje.

Der er heller ikke et formkrav til din opsigelse, du skal blot oplyse kundenummer eller adresse på lejemålet, så er det nemlig lettere for os at registrere oplysningerne.

Derudover skal det tydeligt fremgå af opsigelsen, hvilken dato du ønsker, at opsigelsen skal træde i kraft fra. Der skal også fremgå et tydeligt navn på den eller de personer, der underskriver opsigelsen og eventuelt oplysning om kontaktperson, telefonnummer, mailadresse, træffetidspunkt og lignende.

Bekræftelse af opsigelsen

Din opsigelse vil blive registreret i vores administrationssystem. Vi sender en skriftlig bekræftelse senest fire arbejdsdage efter, at vi har modtaget opsigelsen. Bekræftelsen vil som minimum indeholde følgende:

  • Bekræftelse af, at vi har modtaget opsigelsen

  • Fraflytningsdagen. Dvs. den dag, du ikke længere hæfter for betaling af leje m.m.

  • Hvilken stand lejemålet skal afleveres i

  • Kontaktinformationer på den person, som har ansvaret for flyttesynet hos os

  • Besked om, at samtlige nøgler til lejemålet skal afleveres

  • Besked om, at elaflæsning skal ske i forbindelse med fraflytningen

  • Besked om, at eventuelle nye lejere løbende skal have adgang til at bese lejemålet.

Vi fremsender også et skema, hvor du gerne må skrive oplysninger om ny adresse samt oplysninger om registrerings- og kontonummer til den bank, en eventuel fraflytningssaldo kan overføres til. Herefter vil vi bede dig returnere skemaet til os.

Vi ønsker selvfølgelig at genudleje lejemålet så hurtigt som muligt, og du vil derfor kort tid efter opsigelsen blive kontaktet af en af vores udlejningsmedarbejdere, som kommer og besigtiger lejemålet.

En del af vores lejemål i shoppingcentre giver mulighed for afståelse. Det betyder, at du kan overdrage dit lejemål til en ny lejer, der overtager lejekontrakten og de rettigheder og forpligtelser, der er beskrevet i dem.

Hvis du må afstå i henhold til din lejekontrakt, kan du se hvilke butikstype, du må afstå til i anvendelses-paragraffen. I særlige tilfælde kan et lejemål skifte ske, hvis det gavner shoppingcentret som helhed. Sådanne anvendelsesskift forhandles individuelt med DEAS, inden afståelsen gennemføres.

Ny kontrakt eller tillæg

I praksis betyder det, at vi udarbejder en ny lejekontrakt eller i visse tilfælde et tillæg til den eksisterende lejekontrakt, hvor den nye, indtrædende lejer og den tidligere lejer begge skriver under på, at der er enighed om betingelserne for afståelsen. Inden da skal DEAS have en kopi af købskontrakten mellem den nye og den tidligere lejer og tage stilling til, om vi kan godkende den indtrædende lejer.

Som ny lejer skal du være opmærksom på de rettigheder og forpligtelser, der ligger i kontrakten, da de fortsætter uændret i det næste lejeforhold.

Icon
deas-telefondame-w

Vi er her for at hjælpe

Fandt du ikke det, du ledte efter?

Tøv ikke med at kontakte os. Vi sidder klar til at besvare alle dine spørgsmål.