Gode råd til bestyrelser i ejer- og andelsboligforeninger

Guide: Bestyrelsens ansvar for snerydning og saltning

Når vinteren nærmer sig, er det også tid til at I som bestyrelse i en ejer- eller andelsboligforening forbereder jer på snerydning og saltning. Foreningen har nemlig ansvaret for at vedligeholde og sikre fællesarealer samt adgangsveje.

Her er derfor seks vigtige punkter for bestyrelsen at overveje. Ved at tage disse skridt kan bestyrelsen bedre sikre tryghed og sikkerhed for alle i vintermånederne.

sne-i-kobenhavn

1. Ansvar for snerydning

Inden vinterens første snefald er det vigtigt at fastlægge, hvem der skal rydde sne og salte. Dette kan være en professionel partner eller en ansvarlig i foreningen. Sørg for, at de er opmærksomme på vejrforholdene, da snefald ofte sker uden varsel, især om natten.

2. Overblik over ansvarsområder

Bestyrelsen skal have et klart overblik over, hvor på ejendommen foreningen er ansvarlig for snerydning. Kommunen håndterer offentlige veje, men foreningen skal også sikre de tilstødende områder. Erstatningsansvar kan opstå, hvis forholdene ikke er ordnet i tidsrummet 07:00-22:00.

3. Information til beboere

Informer foreningens beboere om, hvem der står for snerydning, og hvornår det sker. Overvej at placere remedier til rådighed for beboerne, der skal færdes uden for de angivne tidspunkter, for at mindske risikoen for skader.

4. Indendørs sikkerhed

Sne kan også medføre glatte overflader indendørs. For at undgå dette, kan der lægges måtter ved indgangene, hvor folk kan banke sneen af deres sko. Tilsvarende bør der være remedier til at tørre glatte overflader af

5. Kontaktinformation

Angiv kontaktoplysninger på den snerydningsansvarlige, så beboere kan rapportere eventuelle problemer.

6. Forsikring

Sørg for, at foreningen har en forsikringsdækning, der beskytter mod økonomiske krav, hvis foreningen holdes ansvarlig for skader. Forsikringen skal dække situationer, hvor foreningen kan blive pålagt erstatningsansvar.

Icon
deas-medarbejdere-firetilmoedegriner2-w

Nyheder og gode råd

Tilmeld dig nyhedsmailen til foreninger

Med vores nyhedsmail får du brugbar information både som beboer og bestyrelsesmedlem i foreningen. Der vil være nyheder, input til bestyrelsesopgaver, fordelagtige tilbud og gode råd - alt sammen så foreningslivet bliver lettere.

Icon
deasgroup-susanne-s

Vi står klar

Book et møde med os i dag

Book et møde med Client Manager, Susanne Randrup Madsen, på tel: +45 39 46 63 99 eller mail: srm@deas.dk