Gode råd til bestyrelser i ejer- og andelsforeninger
Når efterår og vinter står for døren, er det vigtigt, at man som forening forbereder ejendommen på de kolde måneder, der kan byde på storm, regn og sne. Derfor har vores samarbejdspartner på forsikringer, Lockton, på baggrund af skadesstatistikker samlet nogle vigtige opmærksomhedspunkter til jer som bestyrelse samt til foreningens beboere.
For at undgå bygningsskader er det vigtigt, at I som bestyrelse regelmæssigt gennemgår ejendommens tilstand. Hold øje med tegn på fugtskader, revner i murværk eller andre småskader, der kan udvikle sig til større problemer, hvis de ikke håndteres i tide. Overvej også at få foretaget en professionel bygningsgennemgang en gang om året for at sikre, at alle kritiske områder – som tag, facader, og fundament – er i god stand. Ved at være proaktiv kan I undgå store udgifter til reparationer og sikre, at ejendommen forbliver i god stand.
Tagrender og belysning
Sørg for, at alle tagrender og nedløbsrør er renset for blade og snavs, så vand kan løbe frit.
Tjek at alle udendørslys fungerer korrekt og overvej at installere bevægelsessensorer for ekstra sikkerhed.
Taginspektion
Sørg for at tjekke taget for løse eller beskadigede tagsten og få dem repareret, inden vinteren sætter ind.
Tjek taget for løse brønde og pakninger i forhold til revner og utætheder
Udendørs vedligeholdelse
Beskær træer og buske, så de ikke beskadiger bygningen under kraftigt snefald eller storm.
Fjern løse genstande fra fællesområderne, der kan blive blæst væk og forårsage skader.
Frostsikring
Sørg for alle vandrør er frostsikrede for at undgå frostsprængninger. Dette inkluderer at tømme udendørsvandhaner og isolere udsatte rør. Vandslanger skal være afkoblet udendørshanen.
Undgå faldskader
Læg skridsikre måtter ved indgangene til boligen for at undgå at slæbe sne og mudder ind, som kan gøre gulvene glatte.
Hav grus, salt eller andet skridsikkert materiale klar til at strø på glatte områder omkring ejendommen.
Fællesarealer skal også være opvarmet
Sørg for at holde en konstant temperatur i fællesområderne for at forhindre frostskader. En temperatur på ca. 12 grader forhindrer fugt og skimmelsvamp m.v.
Sørg for at loftet og væggene i fællesområderne er godt isolerede for at holde varmen inde og kulden ude.
Også beboerne i ejer- eller andelsforeningen har en vigtig rolle i at gøre ejendommen klar til de koldere måneder ved at være opmærksom på tilstanden i deres lejlighed.
Varmetjek
Tjek, at radiatorer og gulvvarme fungerer korrekt. Hvis der er problemer, kontakt da viceværten – er der ikke en vicevært i ejendommen, findes der formentlig en liste over de håndværkere, som kender ejendommen og dens installationer, som kan kontaktes.
Luft radiatorerne ud, og tjek, at der er vand, det rette vandtryk og fremløbstemperatur på gulvvarmesystemet for at sikre optimal varmeeffekt.
Altaner og terrasser frostsikres og rengøres
Som ejer eller andelshaver har man pligt til at rengøre sin altan eller terrasse. Det er derfor vigtigt, at hver enkelt lejlighed sørger for, at der ikke ligger affald, blade og snavs. Sørg ligeledes for at rense afløb, fjerne møbler og planter eller dække dem til.
Vinduer og døre bør være tætte, så varmetab undgås
Tjek tætningslister omkring vinduer og døre. Hvis I bemærker træk, kan I overveje at udskifte tætningslisterne.
Luk alle vinduer ordentligt for at forhindre varmetab.
Udluftning for at undgå skimmelsvamp og forbedre indeklimaet
Husk at lufte ud dagligt, selvom det et vådt og koldt udenfor. Det anbefales at lave gennemtræk i 5 minutter ved at åbne så mange døre og vinduer som muligt. Derved får man en luftudskiftning i boligen, men minimerer et varmetab.
Tørres der tøj indendørs, bør man lufte ud oftere.
Det kan være en jungle at finde den bedste forsikring. Derfor samarbejder DEAS med Lockton på ejendomsforsikringer med en dækningsramme, som forsikringsmægleren på et overordnet plan har vurderet passende for en boligforening. Kontakt jeres administrator for at høre mere.
Ejendomsadministration
Book et møde med Client Manager, Susanne Randrup Madsen, på tel: +45 39 46 63 99 eller mail: srm@deas.dk, og opdag, hvordan vores løsninger kan effektivisere jeres daglige arbejdsgange, styrke kommunikationen og give jer mere tid til det, der virkelig betyder noget. Lad os vise jer, hvordan DEAS kan gøre en forskel i jeres forening.