Bestyrelser i andelsboligforeninger

Årshjul for bestyrelser i andelsboligforeninger

5.Selfservice-order.jpeg

Mange begivenheder og opgaver i en andelsboligforening går igen fra år til år.

De vigtigste tilbagevendende begivenheder over året er typisk regnskabs- og budgetmødet og den ordinære generalforsamling. Begivenhederne er styrende for økonomien i andelsboligforeningen, og på generalforsamlingen vælges medlemmerne til bestyrelsen. Det er typisk også på generalforsamlingen, at bestyrelsen fremsætter forslag til bygge- og renoveringsprojekter, hvor drøftelser og beslutninger blandt foreningens andelshavere er særligt vigtige.

Årlige beslutninger og frister i andelsboligforeningen

Over året er der en række frister, krav og bestyrelsesbeslutninger, som skal iagttages. Nogle af disse skyldes lovkrav eller foreningens vedtægter, men det er afgørende vigtigt at bestyrelsen, i dialog med foreningens administrator og revisor, får truffet de beslutninger, og sat de initiativer i gang, som bestyrelsen har ansvaret for – i så god tid at de frister, som skal iagttages, bliver overholdt.

Herunder vises en grafisk opstilling af årets begivenheder, som det ser ud for de fleste andelsboligforeninger. Der er taget udgangspunkt i en andelsboligforening, der har kalenderåret som regnskabsår. Har foreningen såkaldt 'skævt regnskabsår' - fx fra juli til juni - vil den grafiske model forskydes forholdsmæssigt.

Årshjulets undtagelser

Der kan være opgaver eller begivenheder, der ikke er nævnt i årshjulet, fx ekstraordinære generalforsamlinger.

Vi følger, i tæt dialog med bestyrelsen, nøje med i de løbende opgaver og de frister, der skal overholdes i andelsboligforeningen. Og vi opfordrer alle i bestyrelsen til også at følge med i, hvilke opgaver der står lige for, og hvilke frister der eventuelt måtte være.

DEAS logo