Lejere i nyopførte ejendomme er særligt tilfredse

DEAS’ undersøgelse af lejernes tilfredshed viser, at lejere i nyopførte ejendomme generelt er mere tilfredse med deres bolig og ejendom end lejere i ældre byggerier.

Det kræver indsigt i lejernes oplevelser at levere trygge rammer for vores kunders lejere. Derfor gennemfører vi systematiske målinger, og DEAS har netop afsluttet årets undersøgelse blandt boliglejerne. Beboerne giver i undersøgelsen deres personlige vurdering af deres bolig, ejendom samt de ydelser, DEAS leverer. 

Øget tilfredshed i nyopførte ejendomme

Når vi dykker ned i beboernes tilfredshed med den ejendom, de bor i, viser undersøgelsen, at nyopførte lejeboliger og ejendomme modtager de højeste tilfredshedsscores fra beboerne. 


Lejere i nyopførte ejendomme er generelt mere tilfredse med deres bolig og ejendom end lejere bosiddende i ældre byggerier.

De sætter pris på en tidssvarende bolig med moderne bekvemmelighed og løsninger. Og så fremhæves det positivt, at ejendommene er projekteret med fokus på attraktive fællesfaciliteter og flotte grønne områder med plads til samvær. 

Den generelle kvalitet af boligen driver lejernes tilfredshed 

Kigger vi på tværs af ejendommenes opførelsesår, ser vi, at den generelle kvalitet af lejemålet, dvs.  gulv, vægge og vinduer, har den største indflydelse på lejernes samlede tilfredshed med deres bolig.

Lejerne ønsker dernæst moderne og funktionelle køkkener, hvor slitage eller umoderne rumløsninger, især i ældre ejendomme, opleves at være til gene i dagligdagen.

Det fremgår således, at lejerne drømmer om moderne flotte køkkener, men det er boligens generelle kvalitet af materialer, der primært driver deres tilfredshed.

Kort om undersøgelsen

  • Undersøgelsen har målt lejernes tilfredshed med deres bolig, ejendom og DEAS som forvalter.
  • Over 22.000 af DEAS' boliglejere fordelt på 565 ejendomme i hele landet har haft mulighed for at deltage, og ca. 35% har gennemført hele undersøgelsen.
  • DEAS gennemførte i 2019 en lignende større undersøgelse af boliglejernes tilfredshed.
  • DEAS måler også løbende tilfredsheden blandt samtlige lejere, der flytter ind og ud af deres bolig.

Udgivet 22. oktober 2020

Kontakt

Henrik Dahl Jeppesen

CEO
Bliv kontaktet