Sådan forholder vi os til coronavirus i DEAS || Telefontid i vores servicecenter: kl. 8.00-18.00

Kundevækst for 4. år i træk i de danske shoppingcentre

Pressemeddelelse: De danske forbrugere er fortsat glade for at handle i de danske shoppingcentre. En nylig årsopgørelse fra ejendomsforvaltningsselskabet DEAS, der er førende inden for bl.a. center management, viser en flot vækst i kundebesøg for 4. år i træk og en stabil omsætning i 2016.

DEAS driver og udvikler en portefølje på 17 centre og dermed over 20% af det danske marked for shoppingcentre. Centrene, der fortrinsvis ejes af Danica Pension, omfatter bl.a. Lyngby Storcenter, Frederiksberg Centret, SlotsArkaderne, Kolding Storcenter og City2.

Centrene har fastholdt og styrket deres position

Shoppingcentrene har også i 2016 været populære destinationer og formået at tiltrække flere besøgende. Det afspejler sig i en kundefremgang på 2%.

I 2016 har shoppingcentrene, administreret af DEAS, fastholdt omsætningen på samme høje niveau som i 2015, hvor væksten lå på 4%. Sammenlignet med dansk detailhandel generelt har centrene klaret sig bedre, da den samlede danske detailhandel i 2016 oplevede en tilbagegang i omsætningen på 1% i forhold til 2015.

”Centrene har fastholdt og styrket deres position over for detailbranchen generelt og dermed også over for nethandlen i 2016. Det har i mange år været diskuteret, hvorvidt den hastigt voksende nethandel helt ville overtage den fysiske handel. Tendensen er snarere, at de to supplerer hinanden. Det ses også ved, at online butikkerne vælger at åbne fysiske butikker, som det også er sket i vores centre,”

siger Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør i DEAS med ansvar for center management.

I 2016 har der været en flot vækst inden for beklædning, bespisning og øvrige udvalgsvarer i shoppingcentrene. Specielt bespisnings- og underholdningskategorien har vist markant vækst på 16%.

”Måden, kunderne bruger og handler på i centrene, ændrer sig i disse år. Det drejer sig lige så meget om fælles oplevelser med familie og venner, som det handler om indkøb. Derfor arbejder vi også konkret med for eksempel kvaliteten af spisesteder og med at skabe fysiske rammer, som man har lyst til at være i,”

siger Finn Sture Madsen.

Kunderne værdsætter fornyelse

Det ses tydeligt af besøgstallene for 2016, at specielt de centre, som er blevet ombygget, udvidet og har fået tilført nye butikker, fortsat formår at tiltrække flere kunder.

Et godt eksempel er Lyngby Storcenter, som i 2016 åbnede et nyt madtorvs- og spisehuskoncept samt flere nye butikker, hvilket har medført en besøgsfremgang på 5%. Også Frederiksberg Centret og VestsjællandsCentret viser med deres afsluttede ombygningsprojekter i 2016 en fortsat flot besøgsfremgang på 7% og 3%.

”I konkurrencen om at tiltrække kunderne og kunne imødekomme den moderne forbrugers ønsker og behov, forventer vi stigende investeringer i shoppingcentrene i Danmark i de kommende år – det gælder både investeringer i udvidelser samt renovering og fornyelse,”

siger Finn Sture Madsen.

I øjeblikket arbejdes der på en stor udvidelse i SlotsArkaderne i Hillerød, hvor centret får tilført 400 m2 bolig og 2.000 m2 butiksareal med en udvidet H&M som ankerbutik samt flere nye lejere. Ligeledes er der igangsat et stort udvidelsesprojekt i Amager Centret, der vil tilføre 20-30 nye butikker.

Stor etableringslyst blandt nationale og internationale lejere

DEAS oplever fortsat generel øget aktivitet og interesse fra både nationale og internationale lejere, der ønsker at etablere sig i shoppingcentrene eller udvide deres nuværende engagement.

”Særligt den stabile danske økonomi gør det interessant for nye internationale kæder at etablere sig på det danske marked – det gælder eksempelvis mærker som Rituals, JD Sport, Boozt og Guess, der alle har åbnet deres første butikker i Danmark i 2016,”

siger Finn Sture Madsen.

Udgivet 13. februar 2017

Kontakt

Finn Sture Madsen

Afdelingsdirektør
Center Management
Bliv kontaktet