Sådan forholder vi os til coronavirus i DEAS || Telefontid i vores servicecenter: kl. 8.00-18.00

Særligt for foreninger

Mange tak for den fleksibilitet og forståelse, som I udviser i bestyrelserne og foreningerne, ift. den ekstraordinære situation, vi alle oplever.

Opdateret: 2. juni

Digitale møder og generalforsamlinger

Forsamlingsforbuddet for over 10 personer fastholdes stadig, hvilket fortsat begrænser mulighederne for at afholde generalforsamling.

Vi tilbyder vores foreninger et digitalt værktøj, som kan benyttes til at afholde generalforsamlinger, bestyrelsesmøder samt budget- og regnskabsmøder. Systemet kan også håndtere afstemninger. På grund af de særlige omstændigheder vil vi i denne tid tilbyde vores kunder med en DEAS Plus- eller DEAS Premium-aftale den digitale løsning uden beregning. 

Det er dog ikke alle foreninger, vi anbefaler at afholde generalforsamlingen digitalt. Her spiller bl.a. antallet af deltagere og de konkrete emner, der skal behandles, ind.

Jeres daglige administrator kan rådgive jer, og vi vil kontakte de af vores foreninger, som vi vil anbefale denne løsning. Og I er naturligvis også altid velkomne til selv til at kontakte os

Frister for forbrugsregnskaber forlænget

Alle frister for aflæggelse af forbrugsregnskaber er blevet forlænget af Regeringen til den 4. oktober 2020 på grund af situationen med COVID-19.

Det betyder, at I senest den 4. oktober 2020 vil modtage forbrugsregnskabet.
Vi fremsender naturligvis regnskaberne så hurtigt, som det er muligt, og nogle foreninger har allerede modtaget deres regnskab.

Forlængelsen får ikke betydning for data og forbruget i foreningens forbrugsregnskab, da regnskabsperioden ikke er blevet ændret. Det er blot selve fristen for aflæggelsen af regnskaberne, der er blevet forlænget. Og I modtager regnskabet på samme måde, som I plejer.

Særligt for foreninger med lejere 

Hvis der er beboere i foreningen, der fremlejer, er den nye frist for aflæggelse af regnskaber også gældende for dem.

Baggrund for forlængelsen 

I forbindelse med situationen med COVID-19 har en række aktører i branchen sendt en ansøgning til Erhvervsstyrelsen, Boligministeren og Erhvervsministeren om en midlertidig dispensation for fristerne for udsendelse af forbrugsregnskaber, som er blevet godkendt.

Fristforlængelsen er godkendt i lovforslag L 158 og vedtaget den 31. marts 2020, og det er på det grundlag, at fristen er forlænget til den 4. oktober 2020. 

Vi er som altid klar til at servicere jer

Langt hovedparten af vores medarbejdere servicerer kunder og beboere over telefon og mail samt varetager alle andre opgaver hjemmefra. Vi har et effektivt IT-setup og telefonsystem, som har sikret, at vi meget hurtigt havde hjemmearbejdspladserne oppe at køre. 

Vi står med andre ord klar til at hjælpe jer i bestyrelsen og beboerne i jeres forening, præcis som vi plejer. 

Driften af ejendommene kører også så normalt, som man kan forvente. Der bliver truffet sunde og gode beslutninger af den enkelte medarbejder, herunder ikke mindst af jer i bestyrelserne og jeres viceværter.

Vores servicecenter (call centret) har åbent alle hverdage fra kl. 8.00-18.00.

Vi informerer løbende om nyt i situationen

Husk at holde jer orienterede både her på deas.dk, på vores Facebook-side for foreninger og på DEAS' Linkedin-profil.
Vi opfordrer jer til at følge os for at blive orienteret om seneste nyt i situationen med betydning for andelsbolig- og ejerforeninger ligesom vi deler gode råd til beboerne.

Læs også brancheforeningen EjendomDanmarks artikel ”Coronavirus: Hvad betyder det for generalforsamlinger?”, som bl.a. omhandler konsekvenser og muligheder for at udskyde generalforsamlingen.

Har I erhvervslokaler i foreningen?

Vi har udformet en række råd, der er relevante, hvis I har erhvervslokaler i jeres forening, og lejeren har lukket for aktiviteterne.

Vær med til at holde hjulene i gang

Vi opfordrer bestyrelsen til at medvirke til, at håndværkere og entreprenører får fyldte ordrebøger. 

Hvis foreningen har besluttet drifts- og vedligeholdelsesarbejder for fremtiden, så sæt dem gerne i gang så hurtigt som muligt, selvfølgelig forudsat at I har besluttet og budgetteret med arbejderne.
Det er vigtigt, at vi hjælpes ad med at holde hjulene i gang.

Har I spørgsmål?

Har I spørgsmål til ovenstående, er I som altid velkommen til at kontakte jeres daglige kontaktperson i DEAS.

Hjælp og gode råd fra Røde Kors

Røde Kors hjælper mennesker, der føler sig isolerede og har brug for enten praktisk hjælp eller en snak. Læs mere om Røde Kors' initiativer for at hjælpe i en hverdag, der er præget af risiko for coronasmitte: Hjælpenetværket og SnakSammen.

Find ejendommens kontaktpersoner nemt og hurtigt.

Søg her