Den nye persondataforordning
Den nye persondataforordning fra EU er trådt i kraft pr. maj 2018. Det betyder, at der er indført en række krav til ejendomsbesiddere, herunder ejerforeninger, der er dataansvarlig for den behandling af persondata, der foretages i forbindelse med administration af foreningerne.
Et par gode råd til at komme i gang
- Opret en fælles bestyrelsesmail. Hvis bestyrelsen ikke allerede har en fælles mailadresse, bør der oprettes en. På den måde undgår I at bruge private mailadresser, og I undgår dermed, at mails til og fra bestyrelsen skal behandles som personoplysninger på grund af mailadressen.
- Husk adgangsbegrænsning til arkiv, hjemmeside mv.
- Indgå databehandleraftaler, hvis I har leverandører, der behandler persondata for jer.
- Udarbejd en privatlivspolitik, der giver de fornødne oplysninger til de registrerede om bl.a. hvilke persondata I behandler om dem, og hvem I videregiver dem til. DEAS har en skabelon som I kan benytte.
Behandling af data i DEAS
Som professionel ejendomsadministrator er DEAS databehandler på vores kunders vegne, for den behandling af persondata, der sker i ejendomsadministrationen.
Derfor påtager vi os opgaven at sikre, at behandlingen af persondata sker efter de nye krav, samt på en sikker og forsvarlig måde, i de opgaver, som kunderne har uddelegeret til os.
DEAS er kommet godt fra start på grund af vores kvalitetsledelsessystem, som er ISO 9001:2015-certificeret. Det betyder, at DEAS allerede har etableret og dokumenteret en række af de nødvendige procedurer, og har overblik over, hvor der skal sættes ind. Vi efterlever også standarderne for ISO 27001, der er en international standard til styring af informationssikkerhed. Vi er samtidig i fuld gang med at gennemgå samtlige anvendte systemer, og vi udvikler og tilpasser vores interne politikker og arbejdsgange.
Skriv til persondata@deas.dk, eller find mere information hos Datatilsynet: www.datatilsynet.dk