Situation
Ejerforeningen havde i en årrække selv stået for administrationen af foreningen. Da beboeren, der havde stået for administrationen, flyttede fra foreningen, var der ingen naturlig afløser. Derfor besluttede generalforsamlingen, at de ville have en professionel løsning.
Problemstilling
Foreningens bestyrelse afsøgte mulighederne for en administrator, der passede til foreningens behov og ønsker. Da ingen af ejerne i foreningen havde de nødvendige ressourcer og ønsker om at administrere foreningen, skulle det være en leverandør, der kunne varetage alle discipliner inden for ejendomsadministration.
Løsning
Ejendomsadministration | Bogføring | AFtalegennemgang |
En aftale blev indgået i august 2016, og efter blot et enkelt opstartsmøde sørgede DEAS for den praktiske håndtering af overdragelsen: dokumenter blev indhentet, beboerne blev informeret, bogføringen blev ført over på DEAS’ systemer, og årsregnskabet blev udarbejdet.
Som en del af opstarten gennemgik DEAS ejerforeningens aftaler og administrationssetup.
Resultat
Ejerforeningen Det Gule Palæ oplevede en let og gnidningsløs overgang fra at være selvadministrerende til en professionel administration.
Ved gennemgangen af foreningens aftaler opdagede DEAS, at foreningen kunne spare 10.000 kr. årligt på bygningsforsikringen.
Ud over den kontante besparelse, er der blevet mere tid til de værdiskabende opgaver.
Det har frigjort tid i bestyrelsen, så vi kan fokusere på at gøre foreningen og ejendommen til et endnu bedre sted at bo. Kort sagt har vi fået mere tid til de opgaver, der giver værdi,
siger Kristian E. Lundgreen, der har været formand for foreningen i 2½ år.