Situation
Tre eksisterende folkeskoler blev sammenlagt til en tidssvarende skole ved etableringen af Nordstjerneskolen.
Problemstilling
Den nye skole skulle danne en nutidigt læringsmiljø, som kunne leve op til nye principper for læring og pædagogik.
Det har samtidig været vigtigt for Frederikshavns Kommune at få en ny skole, hvor indeklimaet er i højsædet, herunder specielt CO2-niveauerne, da det er påvist, at et korrekt niveau for luftens CO2-indhold er et aktiv for indlæringen.
Udover at indeklimaet skulle i højsædet, var det et krav, at bygningen skulle være energivenlig både i byggeri og drift.
Der skulle med andre ord være fokus på lærere og elever og de mange forskellige læringsmetoder, der gøres brug af i hele folkeskoleforløbet.
Løsning
Drift og vedligehold | Brugerinddragelse | Indeklimarådgivning |
Ideen med arkitekturen er at skabe ”en lille skole i den store”, hvor de fem arme skaber mindre miljøer, som er tilpasset aldersgruppen og indrettet på hver sin måde. Skiftet mellem armene skal understøtte elevens følelse af at blive ældre, i takt med at eleven skifter klassetrin.
Et solcelleanlæg på 750 kvm på taget er med til at givet et værdifuldt tilskud til skolens samlede elforsyning. På den måde bliver skolen ikke energimæssigt forældet de første mange år. Desuden er byggeriet blevet pre-screenet til sølv efter DGNB bæredygtighedsstandarden.
Vi har været med til at etablere byggefinansiering samt opføre skolen og skal de næste 25 år være ansvarlig for drift og vedligeholdelse af bygningerne samt forestå administrationen af OPP-selskabet.
Konsortium
Nordstjerneskolen er opført i samarbejde med MT Højgaard.
Resultat
Nordstjerneskolen er et godt eksempel på, at man kan skabe et godt pædagogisk læringsmiljø i en moderne og energivenlig fysisk ramme, som er økonomisk bæredygtig. DEAS’ fokus på processen og på de behov, der har været fra politikerne og lærerne har kun givet positive tilbagemeldinger og en masse lovord.
Byggeaktiviteterne begyndte i sensommeren 2011, og skolen stod klar i slutningen af 2012 til de 1.200 elever og 160 ansatte, som har deres daglige gang på skolen.
For at være godt rustet til ændringer i fremtidens læringsmiljøer er indretningen en kombination af betonvægge og lette gipsvægge, ligesom indretningen lægger op til, at dele af undervisningen fx kan foregå i fællesområderne. Dermed har frederikshavnerne fået en meget fleksibel skole.
Fakta om projektet
- Anlægssum: 194 mio. kr.
- Byggeperiode: 2011-2012